Tegenwoordig vindt men overal drones te koop.
Bezin echter eer je begint.
Samen met nog 2 leden van onze mailgroep ben ik een opleiding aan het volgen voor drone piloot klasse 2.
Er zijn namelijk in Belgie 4 klasse
De eerste klasse zijn de speelgoed drones.
Hier mag men niet hoger mee vliegen dan 10 meter en de drone mag niet meer wegen dan 1 kg.
Maar ook met deze drones mag men niet overal vliegen.
Let op de beperkingen zijn groot.
Wat nu klasse 2 betreft tellen de volgende voorwaarden:
VEREISTEN
- Minimum 16 jaar
- Drone < 5 kg-
- Vliegattest praktijk Theorie volgen en examen praktijk
- niet-gecontroleerd luchtruim
- 150 ft hoogte (45m)
- Verzekering
- Registratie
- Logboek waarin elke vlucht wordt genoteerd.
Even een woordje uitleg:
De drone mag niet meer dan 5 kg wegen.Dit betekent vliegklaar, camera en batterij in het toestel.
Men moet een cursus volgen zowel theorie als praktijk.
Uit wat bestaat nu deze theorie:
U dient kennis te hebben over de volgende materies:
luchtvaartregelgeving;
meteorologie;
algemene kennis van de technologie van het luchtvaartuig;
navigatie.
We hebben een vliegkaart moeten kopen waarop alle gebieden met lluchthaven en vliegzones van Belgie.
Dus moet men als Drone piloot nakijken of bijvoorbeeld een zone aktief of niet aktief staat.
Als voorbeeld geef ik hier West Vlaanderen.
West Vlaanderen heeft een zone met helikopter verkeer.
Voor men gaat vliegen wet uw Drone moet u nakijken of deze zone aktief is of niet aktief.
Even een voorbeeld van zo'n kaart:
Deze kaart is van Belgie.En is te bekijken op de website van Belgocontrole.
Klik op onderstaande link
Belgo control Daily warnings
Men kan ook merken op de kaart dat een bepaald dorp in verschillende zone ligt.
Moet men elke zone nakijken of er mag gevlogen worden.
Op de kaart staan dan Notam's.
Door op de cirkeltjes te klikken krijgt men de notam te lezen.

Metereologie:
Men moet voldoende kennis hebben van het weer.
Zo moet men als drone piloot voor elke vlucht de METAR en TAF gegevens nakijken voor de zone waar men vliegt.
METAR staat voor Meteorological Aerodrome Report. Het is een weerrapport over de actuele weerssituatie dat routinematig wordt opgesteld door de meteodienst op een vliegveld.
Het weerrapport wordt in METAR-code verstrekt aan luchtvarenden.
Een voorbeeld van zo'n rapport:
METAR: EBOS 251450Z 27016KT 9999 FEW028 18/12 Q1017 NOSIG
Meer uitleg over METAR vinden jullie hier:
https://nl.wikipedia.org/wiki/METAR
TAF: Voor ons is hier het belangrijkste kenmerk de letter F hetgeen aangeeft dat sprake is van een forecast; het is een weersverwachting.
Een TAF code ziet er zo uit:
TAF: EBOS 251104Z 2512/2618 29010KT 9999 FEW020TCU SCT030 TEMPO 2512/2618 VRB15G25KT 4000 SHRA PROB30 2512/2519 VRB20G35KT 2000 TSRA PROB40 2609/2618 VRB20G35KT 2000 TSRA
Ook moet men voor elke vlucht de Kp index in het oog houden:
Naast het actuele weer is het verstandig om ook een ander natuurfenomeen in de gaten te houden voordat je gaat vliegen met je drone: de zonneactiviteit.
Deze kan namelijk van invloed zijn op je GPS-ontvangst.
De mate van verstoring als gevolg van zonneactiviteit wordt uitgedrukt middels de geomagnetische activiteitsindex, of Kp-index.
Wanneer de Kp index 4 bedraagt wordt het vliegen afgeraden minder dan 4 is er geen probleem.
Verder krijgt men onderrichtingen over hoe een drone in elkaar steekt.
Men moet weten hoe men een drone moet calibreren zodat hij weet waar het Noorden ligt.
Ons hebben ze aangeraden dit voor elke vlucht te doen.
Een Drone moet ook geregistreerd worden bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer sectie Luchtvaart.
Eens dit gedaan krijgt (betaalt) men een nummer die op de drone duidelijk moet aangebracht worden.
Ook moet men een verzekering tegen Burgelijke aansprakelijkheid nemen.
Wat zijn nu de kosten van al deze verplchtingen:
De registratie: 128€
De verzekering: ± 300€ volgens onze lesgever.Zelf heb ik echter contact genomen met mijn verzekeringsaagent en volgens hem zit het voorlopig nog in de familiale verzekering.
De lessen: ± 800€
Het examen: 160€ gebuisd.....opnieuw betalen.
Wat tenslotte ook nooit mag is.
Vliegen over gebouwen.
Vliegen over personen
Vliegen in een CTR zone.
Vliegen in steden en dorpen.
Telkens moet men 50 meter van personen of gebouwen verwijderd blijven.
Voor klasse1 gelden wel andere regels.
Bij interesse kan ik hier ook een artikel van maken
Zo dit was een beetje uitleg.
Hierover mag men altijd meer vragen stellen in de groep.
Veel succes
wama4040
|